Er wordt al eeuwen gesproken over de verschillen tussen mannen en vrouwen. Iets met Venus en Mars. En het klopt. Wij vrouwen vertonen significant meer impulsief gedrag dan mannen en doen een aankoop met gevoel in plaats van verstand. Iets om trots op te zijn? Jazeker! Al zullen de meeste mannen hier anders over denken.
Ik hoef jullie dames niet uit te leggen hoe het werkt. Kopen doen wij met het hart. Gewoon omdat iets het ultieme cadeau is, te mooi is om te laten liggen of omdat dit het item is waar je al jaren naar op zoek bent. Oké, je bent er eigenlijk pas sinds een paar dagen naar op zoek, maar je moet het hebben! Voor mannen werkt het vaak net iets anders. Zij vragen zich af of ze iets echt nodig hebben, of het functioneel is en praktisch. Daarnaast kijken mannen waar ze het zo goedkoop mogelijk op de kop kunnen tikken. Handig? Dat zeker, maar of het ook likeable, loveable, laat staan shareable is? Dat vraag ik me af.
Uit onderzoek* blijkt dat vrouwen 55% meer berichten op Facebook plaatsen dan mannen. Van de volgers van de top 50 merken op Instagram is 53% vrouw. Vrouwen plaatsen 55% meer posts op Facebook dan mannen. Daarnaast hebben vrouwen 8% meer vrienden dan mannen. Tijd om jouw social media strategie hierop aan te passen!
Uit ervaring weet ik dat je het verschil maakt door te verrassen en persoonlijk klantcontact. Jaren geleden heeft retail mijn hart gestolen en heb ik een grote passie voor social media en e-commerce ontwikkeld. Als e-commerce manager voor Dungelmann Schoenen focus ik me vooral op hoe het merk online onderscheidend is en hoe we elke dag het verschil kunnen maken. De customer journey speelt daarbij een belangrijke rol.
De vraag ‘Wat kan ik voor je doen?’ is anno 2016 meer dan relevant. Wat nu zo moeilijk lijkt, werd jaren geleden moeiteloos toegepast. De bakker wist begin jaren ’90 precies welk brood jij lekker vond, kende je persoonlijk, stelde je op de hoogte van acties en verleidde je tot de aankoop van een taartje omdat je jezelf af en toe moet verwennen.
Dit is precies waar social media over gaan! Wij willen geen mannen strategie, geen platte acties en koop nu buttons. Vrouwen willen zien en lezen wat nú relevant is. Laat vrouwen daarom meedenken, betrek ze bij productinnovaties, nodig ze uit voor een bijzonder event of bedank ze gewoon zomaar! Gooi jouw mannen strategie vandaag nog overboord en kies voor passie, ambitie en word echt creatief. Daag jezelf uit en vang jouw honderdste vis!
*bron: Frankwatching
Mariska van der Burg
e-commerce manager
Dungelmann Schoenen